Tuesday 21 June 2011

Kolaj Saya!

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Di rumah saya, penuh dengan katalog, majalah-majalah percuma, brochure, 'pamphlet',kalender dan bermacam-macam lagi.Saya cuba untuk tidak membuang kertas-kertas ini jika terdapat gambar-gambar yang lawa dan menarik. [tapi kalau terlalu banyak, tak tahan juga ye!]

Terdapat banyak kegunaan gambar-gambar ni, antaranya kolaj bergambar yang ingin saya kongsikan dalam entry kali ini.

Kolaj Saya!!

Bahan-bahan:

1. Gunting
2. Gum [kakak gemar guna glue stick]
3. gambar-gambar
4. kertas warna
5. color magic

Cara-Cara

1. Baca bismillah bersama-sama sebelum memulakan aktiviti.
2. Ceritakan kepada anak-anak bahawa kita akan membuat kolaj berkenaan: haiwan-haiwan atau barang-barang di dapur dan sebagainya. [pilih satu tema]
3. Guntingkan gambar. [jika anak anda sudah pandai menggunting, biarkan dia menggunting gambar-gambar tersebut].
4. Minta anak tampalkan gambar di atas kertas warna.
5. Kemudian, anak anda juga boleh menghiaskan kolajnya dengan color magic.
6. Puji hasil kolaj mereka. jika boleh tampalkan di dinding/ peti sejuk beberapa hari sebagai penghargaan.




Semoga bermanfaat =]

No comments:

Post a Comment